MUSSORSKY CÂNTUL HERUBULUI
dildo zar ceresc
Aud melodia viscolului
Nori de tămâie se ridică spre sabaoth
A bisericii cu cupole de aur
Ei acoperă cursa pe calea sacră
și ei de răscumpărare
drumul cerului
ofiţeri de gardă
Un diacon își crește fiica
Stola lui albă strălucește
de rugăciune
Un papă consacră pe Domnul
Eto telo maia… eto krobi maiá v stablenie grekov
Auzi glasul serafimilor
un strigăt de speranță
Cine flutură batiste din Oremburg
Mătase de puritate și alb
A sufletului
zăpada cade afară
Marele Mussorsky notele
Din rolele lui cântece
Totul este armonie și frumusețe în lume
Coloane de fum zdrobite
Au plutit
Aducând la Slavă psalmii kiries
Și trisagios cuvinte de mântuire
Purifică, Doamne, sufletul meu
ai milă de păcatele mele
Un cocher își ținea cutia de flori
În Vasilyevsky ostrov
Acolo jos, în taverne
Din Petersburg
douăzeci de prostituate
încălzit de vin
și-au scufundat trupurile albe
în băile de aburi
treizeci de lachei împunsă
cu porumbei (vieniki)
spatele
trăiesc împreună în Rusia pentru totdeauna
moartea şi învierea
ai milă de noi
dildo țar înalt
păstrați-vă în limbul celor drepți
lui Mussorsky
ofiţerul regimentului Preobrajenski
ce pentru anale
a lumii istoria Rusiei
în însemnările pe care le-a capturat
Modest Musorgski
(Modest Petrovici Musorgski sau Musorgski; Karevo, Rusia, 1839 - Sankt Petersburg, 1881) Compozitor rus. Școala muzicală naționalistă rusă și-a avut cei mai mari exponenți în membrii așa-numitului Grup celor Cinci. Dintre ei, cel care a știut cel mai bine să reflecte sufletul poporului rus, în ciuda deficiențelor profunde ale pregătirii sale tehnice, a fost Modest Mussorgsky. Muzician autodidact, multe dintre lucrările sale au rămas neterminate din cauza necunoașterii meșteșugului compozitorului, dar, în ciuda acestui fapt, dezvăluie un talent și o originalitate care ar avea o influență profundă asupra unor autori de mai târziu precum Debussy, Ravel sau Şostakovici.
Modest Musorgski
Fiu de moșier, copilăria lui Mussorgski a fost petrecută în mediul rural, în contact cu realitatea țărănimii ruse pe care a știut să o înfățișeze atât de exact în operele sale. Destinat de familie să urmeze o carieră militară, în 1857 a intrat în contact, la Sankt Petersburg, cu criticul Vladimir Stasov și compozitorii Mili Balakirev, Alexandru Borodin, Cesar Cui și Rimski-Korsakov, cu care va forma Grupul de Cinci.
Distrugându-și familia, Mussorgski a părăsit armata pentru a începe, din 1869 până la moartea sa, o carieră discontinuă de funcționar public. Din 1868 datează o operă neterminată, Căsătoria, urmată la scurt timp de capodopera sa de operă, Boris Godunov, compusă între 1868 și 1869, și revizuită și mărită în mai multe rânduri. Primit cu succes notabil la premiera sa din 1874, în ea autorul face din poporul rus adevăratul protagonist al dramei.
Epileptic și alcoolic, Mușorgski a murit prematur, fără să poată termina o nouă operă, Jovanchina, culminată de Rimski-Korsakov, care s-a ocupat și de revizuirea unora dintre cele mai importante lucrări ale sale, precum Boris Godunov, cu scopul de a le oferi un formă mai convențională și academică... Ciclul vocal Cântece și dansuri ale morții (1877), suita pentru pian Pictures at an Exhibition (1874) și piesa orchestrală Una noche en el Monte Pelado (1867) sunt alte titluri remarcabile ale producției sale muzicale.
Duminică, 31 iulie 2022
No hay comentarios:
Publicar un comentario